ベンチャー企業におけるマーケティング・経営管理部門の立上げ方法についてお話できます

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  • 経験内容

    3年以内に従業員100名→500名に増加するフェーズで、マーケティング・経営管理部門の立上げを経験しました。組織体制、プロセス、人選、管理システム等、業務全体を俯瞰してミスが起こりやすい部分をお伝えすることができます。

    いつごろ、何年くらいご経験されましたか?

    2014年5月~2015年8月

    どちらでご経験されましたか?

    株式会社ビズリーチ

    その時どのような立場や役割でしたか?

    経営管理室
    →室長(責任者)として仕事に従事
    →レポートラインは執行役員と代表取締役

    BtoBマーケティング部
    →部長(責任者)として仕事に従事
    →戦略策定・決済・人員アサインは全て最終決定者としての権限を負っていた

    氏名・職歴の開示について

    氏名:(開示前)

    株式会社ProDoctor / 代表取締役

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    自己紹介

    自己紹介
    ・外資コンサル、急成長ベンチャーの事業開発、スタートアップ企業の代表、売上数兆円企業同士のJV企業、外資ITでの勤務経験。
    ・新規事業の計画をまとめ、プロダクトマネジメントをし、売上責任を追うサイクルを2度経験
    ・BtoBマーケティングでは、部門のヘッドを2社で経験。大規模サイトSEO、SEM、オウンドメディア立ち上げ、MAツール導入、OOH広告、イベントマーケなどは自分で手を動かして実現可能
    ・SAP認定コンサルタント取得。ER図を見てエンジニアと仕様設計の会話が可能。DB構造やパフォーマンス負荷などを理解し、エンジニアと対等に機能実装方法のディスカッションができる。
    ・法務、財務経理、労務業務において、会社運営で必要最低限の活動は、外部士業(社労士・会計士など)の力を借りず実行可能
    ・シニアメンバーや外国籍の方と密に連携して仕事をすることができます

    Senior Business Development Manager
    Amazon Web Service.K.K
    入社日2020年1月 – 現在
    large EnterpriseのAWS活用に向けた事業開発を行っています。AWS利用を推進する国内/国外の各種プログラムやアセットを活用して、お客様のクラウドジャーニーを描き、AWSの活用と継続的な利用促進を促します。

    Marketing Director
    SBクラウド株式会社
    入社日2018年11月 – 2019年12月
    マーケティング部門の責任者として、インサイドセールス/オフライン・オンラインマーケ/広報・PRの業務領域を管掌。6名のチームマネジメント、Marketing施策立案/Budgetingなどの企画・管理業務、経営層へのレポーティングをはじめ、重点領域においてはdeep diveして集中的に自ら手を動かして改善活動を行う。

    ・MA tool活用。シナリオ作成、メールワイヤー制作、数値分析などを行う
    ・Event Marketingのイベント発掘、企画立案は中心者として行い、準備フェーズからチームメンバーにハンドオーバー
    ・リスティング広告の分析改善。keyword追加、クリエイティブ制作の骨子/メッセージ作成など
    ・Webページ制作における骨子とワイヤー作成

    インタビュー事例
    http://recruit.softbank.jp/careernow/2019/03/048.html



    代表取締役
    株式会社ProDoctor
    入社日2017年6月 – 現在
    ビズリーチ社の社長室在籍時に私にて考案した事業計画を、子会社化して事業運営。代表取締役として、管理業務(財務経理・法務・採用)も含めて、コーディング以外の全業務を担当


    Prodoctor, Inc is healthcare start-up company,which is 100% subsidiary of BizReach, Inc.
    This project is originated by me when I was working at Bizreach as an executive secretary.

    As a CEO, I am engaged the most of management activities such as finance, accounting, legal, business development, product management excluding programming


    Division director of a new business(HRMOS)
    BizReach
    入社日2013年5月 – 2017年5月
    勤務期間(4年1ヶ月)
    ・法人営業のメンバーとして、テレアポ営業/営業ノルマを追う業務を1年間
    ・経営管理部門の責任者として予実管理(予算策定/予実差異分析/見込み作成)
    ・BtoBマーケティングの部長としてオフライン/オンライン広告戦略立案と実行
    ・唯一の新規事業部門の人間として、ソロで新規事業の市場調査/事業計画作成
    ・採用管理システム事業(HRMOS)の事業立ち上げ(市場調査~要件定義~価格/ネーミング選定~β版のセールス&マーケ~稼働後の売上達成)の責任者

    <Division director of a new business SaaS appliacation (HRMOS)>
    - Create business plans, define system requirements,prepare sales and marketing activities for the cut over date.
    - Person in charge of sales target and produce enhancement after launching the product.
    ※HRMOS is a business application for HR department (https://www.hrmos.co/)

    <Division director of new business promoter>
    - Create new business plans.
    - Person assigned to develop and growth one new business about everything except development the system.

    <​Management Accounting Director>
    - Attend management meeting with CxO members as a business development expert.
    - Create annual sales target of the career business.Analyze gap between budget and actual sales/KPIs ,and estimate future sales to report CxO members.
    - Set up management Accounting process by redefine KPIs, implementing BI tool(Tableau software) and creating reporting format of weekly/monthly management meeting.

    <​BtoB Marketing Director>
    - Creating marketing strategy,review output by junior staff and various decision-making - both online and offline marketing activities as a BtoB marketing director.
    - Creating mass-marketing strategy with the Big3 ad Agency as ultimate decision maker for budget control and defining ad creatives.
    - Implementing marketing automation tool and define marketing process with the tool.
    http://markezine.jp/article/detail/22556

    <​Planner and Sales staff>
    - Planning original contents with NPO organization, produced planning are below.
    https://www.bizreach.jp/content/executive/npo
    https://www.bizreach.jp/content/executive/tohoku/
    - Talk business with more than 30 companies in a month as a sales staff


    Consultant
    会社名Accenture
    入社日2007年7月 – 2013年4月
    ・非戦略部門で入社し、日系大手企業へのERPパッケージの要件定義・テスト/PMOの支援
    ・戦略ジョブとして、マーケティング戦略立案/全社オペレーション改革/セルサイドのM&A支援/新規事業立案のプロジェクトを経験
    ・入社5年目でセールス部門に異動し、コンサル/SI/アウトソーシングのセールス活動を実施

    I have experienced Business consulting, IT consulting , Sales activities for several high-tech and entertainment companies in Accenture.

    Business consulting
    - Marketing research about demand of SAP implementation to the large electric maker.
    - M&A due diligence to major publishing company.
    - BPR and Corporate IT high spot review to major game company.
    - Create business plan about new music service to the Japanese major fund.
    - Assess feasibility of PFI and execute valuation for establishing new sports facility to the public interest incorporated foundation.

    ERP implementation/ IT consulting
    - Create test scripts and execute them in the Oracle implication project to the major mobile career.
    - Project management in the SAP (CRM) implementation to the large electric maker.
    - Project management in the implementation of global managerial accounting system to the global electric maker.
    - Create global IT strategy to the major electric company
    - Create global IT strategy (mainly planning integration of SAP instance)to the major precision equipment maker

    Sales
    - Propose to create corporate strategy and offer BPO service to the sports affiliated organization.

    職歴

    • 株式会社ProDoctor /代表取締役

      2017/6 在職中

    • Amazon Web Services.K.K /Senior Business Development Manager

      2020/1 在職中

    • SBクラウド /Director

      2018/11 2019/12

    • 株式会社ビズリーチ /事業部長

      2013/5 2016/5

    • アクセンチュア

      2007/7 2013/4